همفکر در ایران
تاریخچه همفکر در ایران
در سال ۹۳ که حمیدرضا احمدی و هادی فرنود کلید رویداد همفکر را در دروازه اکوسیستم استارتاپی ایران چرخاندند، شاید فکرش را هم نمیکردند که این رویداد به این سرعت در ایران فراگیر شود و بدون هیچگونه حاشیهای به صورت منظم و پیوسته برگزار شود؛ رویدادی بدون کمترین تبلیغات جانبی که توانسته محلی برای گردهمایی افرادی باشد که میخواهند همتیمی پیدا کنند، جوابی برای سوالاتشان بیابند و مهمتر اینکه میخواهند در دایره گستردهای از روابط، ایدهها، همفکریها و دانش روز استارتاپی قرار بگیرند. به همین منظور شال و کلاه کرده و در روزهای مشخصی راه محل برگزاری این رویداد را در پیش میگیرند. حضور مداومشان نشان از خرسندیشان میتواند باشد. اینکه به خواستههای زیادی میرسند و اینکه امروز همفکر به نوعی همفکر بزرگ فعالان اکوسیستم استارتاپی ایران شده و رشد هرروزهاش میتواند شاهدی بر این مدعا باشد. رویداد همفکر حالا بدون اینکه شائبههای مطرحشده در مورد استارتاپویکند یا تغییرات مربوط به استارتاپگرایند متوجهش باشد، به راهش ادامه میدهد. به هیچ نهاد یا ارگان و حتی شرکت و شخص خاصی منتسب نیست و تنها دورهمی افرادی برای تبادل اندیشهها و دغدغهها و آگاهیهاست.
گسترش همفکر در ایران
در هر شهری که همفکر وارد میشود به وضوح میتوان دید بعد از مدتی که همفکر بزرگتر میشود، میبینیم که شتابدهندهها به آن شهرها میآیند یا در آنجا شکل میگیرد و سرمایهگذاران هم به آنجا توجه میکنند. به همین دلیل بعد از گذشت مدتی از برگزاری همفکر در یک شهر، تعداد استارتاپها بیشتر میشود و میبینیم که جامعه استارتاپی آن شهر رفتهرفته شکل میگیرد. همفکر تا الان در بیش از 100شهر ایران برگزار میشود و تاکنون بین ۱۳ تا ۲۰هزار نفر هم در آن شرکت کردهاند و اهمیت آن این است که هر هفته برگزار میشود که در واقع ستون فقرات جامعه استارتاپی را تشکیل میدهد و ارتباطها را محکم نگه میدارد. هدف از ایجاد همفکر این است که آدمها بدون هیچ چشمداشتی به همدیگر کمک کنند. چون در جامعه استارتاپی ایران، قشری هستیم که هیچ انتظاری از دولت یا کمپانیهای بزرگ برای رشدکردن نداریم و باید خودمان به خودمان کمک کنیم تا بتوانیم رشد کنیم. به همین منظور هدف این بوده که با برگزاری همفکر فرهنگ کمک به همدیگر بدون هیچ چشمداشتی را در جامعه نهادینه کنیم، چون کمککردن به همدیگر تنها راه پیشرفت است.
همفکر در تبریز
مرکز نوآوری و شتابدهی کسب و کارهای نوپا در دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای تکمیل زنجیره ایده تا کسب و کار فعالیت آغاز نمودهاست. این مرکز با هدف گسترش نوآوری، تحقیق و توسعه، تولید محصول دانش بنیان، آینده پژوهی و ایجاد شتابدهنده کسب و کارهای نوپا راه اندازی شدهاست. این مرکز در روز 25 مهرماه 1395 با اولین رویداد همفکر تبریز با میزبانی بیش از 100 نفر از فعالان این حوزه در تبریز شروع به کار کردهاست. در این مرکز علاوه بر اهمیت بخشیدن به فرآیند نوآوری و خلاقیت قرار است تا تمامی فعالیتهای تخصصی کریدور مانند، از زمان تولید ایده تا رسیدن به محصول به صورت واگذار کردن به شرکتها و مشاورین خارج از مرکز انجام پذیرد تا فرآیند ایده تا تولید محصول به بهترین نوع ممکن هدایت گشته و پرورانده شود. همچنین استفاده از پتانسیل خیرین وسرمایه گذاران خطرپذیر در راستای حمایت از استارتآپها و شرکتهای دانش بنیان نوپا در دستور کار قرار گرفتهاست. دانشگاه علوم پزشکی تبریز مصر است تا با همکاری ذینفعان خود به ویژه ذینفعان دانشگاهی از قبیل دانشگاه سراسری، دانشگاه تبریز، دانشگاه صنعتی سهند، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و همینطور جهاد دانشگاهی و همچنین فعالان حوزه کسب وکار بتواند در راستای تبدیل شهر تبریز به عنوان شهر فناوری گامهای محکمی بردارد، تبریز به عنوان یکی از برترین شهرهای صنعتی کشور مطرح است و به همین خاطر به صورت بالقوه پتانسیلهای بسیار بالایی در راستای تبدیل شدن به برترین شهر فناوری کشور را دارد.
همفکر در مشهد
محمدرضا هاشمی متولد سال 68 است و دوره کارشناسی خود را در رشته مهندسی نرم افزار و ارشد خود را در حوزه هوش مصنوعی گذرانده است. او که در بهمن سال 95 رویداد همفکر را با همکاری الیاس خسروی و حمید محب در مشهد پایه گذاری کرده است. این رویداد با این هدف آغاز شد که اکوسیستم استارت آپی مشهد بیشتر از قبل بتوانند دور هم جمع شوند و با ارتباط بیشتر با هم بتوانند شبکه سازی موثرتری داشته باشند. امروز نمونه های همفکر در بیش از 100 شهر ایران در حال برگزاری است. در زمان آغاز فعالیت همفکر، فضای کارآفرینی مشهد چندان پویا نبود و رویدادهای استارت آپی کمی در شهر برگزار می شد. در آن شرایط، همفکر بستری بود برای ارتباط گیری و تیم سازی افراد حاضر در اکوسیستم استارت آپی مشهد تا بتوانند با ظرفیت های هم آشنا شوند و با هم بیشتر همکاری کنند.
مهم ترین هدف همفکر جمع شدن افراد کارآفرین دور هم بود و اینکه بتوانند از تجربه های هم استفاده کنند و با مراکزی که می توانند در روند کارشان مؤثر باشند، ارتباط بگیرند. تا الان بیش از 5000 فرد در رویدادهای همفکر حضور داشته اند. بیش از 3000 نفر هم در شبکه های مجازی مانند اینستاگرام اخبار همفکر مشهد را دنبال می کنند و ارتباط این افراد با همفکر مداوم است. به دلیل همین مدل برگزاری، فضا برای حضور همه اکوسیستم کارآفرینی مشهد در این رویداد مهیاست و این افراد هم تا الان خیلی خوب از رویدادهای همفکر استقبال کرده اند. جلسات همفکر دو ساعته است، اما خیلی از مواقع، بچه هایی که در همفکر شرکت می کنند، بیشتر از زمان دو ساعت جلسه در محل می مانند و مشغول گفت وگو و تیم سازی هستند.
همفکر در اصفهان
همفکر از آذرماه سال ۱۳۹۳ در اصفهان آغاز به کار کرد و ۱۰ماه از همفکر تهران کوچکتر است. بنیانگذار اصلیاش هم فرامرز یوسفی است. در ادامه چند نفر دیگر هم جمع شدند و همفکر را پیش بردند. جمعیت همفکرهای اولیه ۵ تا۶نفره بودهاست. در آن زمان گروهی در وایبر شکل گرفت و از این طریق همفکر را به همدیگر اطلاع دادند. اما گروه بزرگ که شد و مسائل وایبر پیش آمد، به تلگرام کوچ کردند. اما تغییرات در حد کوچ از وایبر به تلگرام نبوده بلکه در ادامه تغییرات دیگری هم رخ میدهد. صدمین جلسه همفکر آبان ماه سال ۹۵ در هفته کارآفرینی برگزار شد. این جلسات بدون حتی یک هفته وقفه برگزار شد و حتی روی یکم فروردین هم همفکر برگزار شد. حتی جلساتی را در پارک برگزار شده است. در این میان ارگانهای دولتی از جمله شهرداری، نیروی انتظامی و… هم با همفکر همکاری کردند. در اصفهان همفکر ۲۶۰نفره هم در مجموعه فرشچیان برگزار شده است و چون حرکتی مردمی است و نوعی دورهمی برای برقراری ارتباط است، هیچگاه با مشکلی مواجه نبودهاست. یکی از تفاوتهای همفکر اصفهان با سایر شهرهای ایران شاید این باشد که ارگانایزرها را خود اعضای همفکر انتخاب میکردند. به این صورت که در انتهای هر فصل طی فراخوانی برای برعهده گرفتن این وظیفه دعوت میشد. بحث تایید صلاحیت هم در میان نبود و تنها شرط این بود که افرادی که کاندیدا میشوند حداقل چندین جلسه همفکر را شرکت کرده باشند. در ابتدا ۵جلسه شرط بود، دورههای بعد ۱۰جلسه شد و الان حضور در ۱۵ و ۲۰جلسه ملاک قرار میگیرد. همفکر تنها مرجعی است که مردم انتظار بیهودهای از آن ندارند و میدانند که بیطرف است. همفکر حرفش این است که به کسی یا جایی منتسب نیست. با این حال با همه ارکان ارتباط دارد؛ یعنی هر کسی یا ارگانی که بخواهد به اکوسیستم کارآفرینی کمک کند، در کنار همفکر قرار میگیرد؛ از سرمایهگذاران صنعتی و سنتی گرفته تا کارآفرینان پیر و جوان و ارگانهای دولتی و خصولتی، دانشگاهها و استارتاپها.
گالری عکس از رویدادهای همفکر در ایران