شبکه سازی (Networking) چیست؟

شبکه سازی به زبان ساده یعنی “برقراری ارتباط مؤثر و مفید با افراد کار بلد و متخصص به منظور همکاری در کسب و کار و استارتاپ”. شما می‌توانید شبکه سازی را در هر جا و هر زمان انجام دهید. به طور مثال در تاکسی‌ها، پارک‌ها، قطار‌ها و…. مهم این است که فرد مورد نظر در زمینه‌ای که شما به آن نیاز دارید متخصص باشد. البته شما باید بتوانید به طور کامل با افراد آشنا شده و درباره سابقه آن‌ها نیز جستجو کنید. بهتر است بدانید که نتورکینگ، نوعی فعالیت تجاری و اقتصادی محسوب می‌شود که از سوی دیگر، فعالیتی تجاری نیز به شمار می‎رود. زیرا توسط نتورکینگ، کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای مختلف، علاوه بر برقراری تعامل، متعهد می‌شوند برای ایجاد روابط تجاری_اقتصادی دو یا چند طرفه، اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. یکی از مهم ترین اهداف شبکه سازی این است که افراد با شرکت در رویدادها، همایش ها و جلساتی از این دست، به دنبال کسب فرصت های شغلی، بدست آوردن پروژه های کاری کلان و جذب سرمایه گذار ‎هستند.

مؤثرترین شیوه های شبکه سازی و ارتباطات قدرتمند

 چگونه با تسلط بر مهارت شبکه سازی، می‌توانید دایره ارتباطات خود را گسترده تر کرده و فرصت های شغلی بهتری برای خود ایجاد کنید. فراموش نکنید که شبکه سازی حرفه ای، یک هنر است و برای ارائه این هنر باید تکنیک های آن را به درستی اجرا کنید.

تکنیک اول: بنویسید برای هر کاری از چه کسانی می‌توانید کمک بگیرید

سعی کنید به دنبال روابط با کیفیت باشید تا روابط سطحی و گذرا. پس به جای ایجاد چند ده ارتباط گذرا و کاملا سطحی، باید بتوانید ارتباطاتی عمیق و با کیفیت ایجاد کنید. برای دستیابی به ارتباطات عمیق نیز توصیه می‌کنیم لیستی از تمام افردی که به شما برای رسیدن به هدف تان کمک می‌کنند را تهیه کنید. این لیست باید شامل تمام کسانی باشد که در حیطه مورد نظرتان آگاهی و تخصص دارند. به عنوان مثال برای استخدام شدن در شغل برنامه نویسی، باید لیستی از تمام دوستان، اقوام، هم کلاسی‌ها، همکاران قدیمی، افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی، اینفلوئنسرها و سایر افرادی که تا حدی با آن‌ها آشنا هستید و از سوی دیگر در زمینه برنامه نویسی نیز، دارای دانش و تجربه هستند، تهیه کنید. کافی است اسامی این افراد، دلیل اهمیت هر یک از آن‌ها و نحوه ارتقا رابطه‌تان را بنویسید. به این ترتیب، شما به وضوح متوجه می‌شوید که بهتر است رابطه عمیق خود را با کدام یک از آن‌ها ایجاد کرده و سپس از آن‌ها درخواست کمک کنید.

تکنیک دوم: کشف علائق مخاطبین

اگر با فردی از طریق فضای دیجیتال آشنا شدید، حتما به شبکه‌های اجتماعی همچون لینکدین که او در آن‌ها عضو است سر بزنید و علائق او را با بررسی پست‌ها، کامنت‌ها و … کشف کنید. راه دیگر کشف علاقمندی‌های افرادی که هنوز موفق به دیدن‌شان نشده‌اید و نتورکینگ با آن‌ها بسیار برایتان ضروری است، سرچ نام و عنوان شغلی آن‌ها در اینترنت است. افتخارات، جوایز و دستاوردهای آن‌ها نیز اطلاعات مفیدی به شما می‌‎دهند.

تکنیک سوم: یادگیری و تقویت مهارت‌های نرم

تصور کنید ماه‌ها است به دنبال یک فرصت برای ملاقات با یکی از مدیران رده بالای شرکت مورد علاقه تان هستید و این دیدار نیز انجام می‌شود. آیا مهارت کافی در برقراری ارتباط مؤثر با چنین شخصی را دارید؟ با زبان بدن خود آشنا هستید؟ می‌دانید که چگونه یک شنونده ماهر باشید تا بتوانید چنین مدیر بلند پایه‌ای را جذب کرده و مقدمات ارتباط با او را فراهم کنید؟  

تکنیک چهارم: از جای خود برخیزید

بنظر شما روش‌هایی مانند ماندن در خانه و تلاش برای برقراری ارتباط از طریق پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی، به صورت منظم پست گذاشتن در لینکدین، مطالعه و… برای شبکه سازی پاسخگو هستند؟ بهتر است بجای تمرکز بر روی ارتباطات آنلاین و مجازی، در سمینارها، جلسات حضوری، گردهمایی‌ها و همایش‌هایی که مخاطبین هدف‌تان در آن حضور دارند، شرکت کنید. ارتباط فیزیکی و رو در رو با مخاطب، از قدرت جذب و اقناع بیشتری برخوردار است. از این رو، شما در زمان ملاقات با افراد، می‌‎توانید به راحتی از اهداف، علائق، توانمندی‌ها، چالش‌ها و تجربیات اندوخته‌شان بهره‌مند شوید و زمینه را برای ملاقات‌های بعدی نیز فراهم کنید.